Kritičko mišljenje – e-Savjetovanje
Udruga vjeroučitelja Ohrabrenje oglasila se na stranici e-Savjetovanje vezano uz temu uvođenja nastavnog predmeta Kritičko mišljenje u osnovnim školama.
Kao Udruga vjeroučitelja Katoličkog vjeronauka pozdravljamo nastojanja oko uvođenja predmeta koji bi bio alternativa školskom Vjeronauku. Gradivo koje bi obuhvaćalo religijsku kulturu, etiku, humanizam, književno-umjetnička djela, povijest i sadržaje na kojima počiva današnja civilizacija, a povezani su kroz religije, obrađeno kroz nekonfesionalan način smatramo itekako potrebnim učenicima svih svjetonazora. Takav predmet bi bio doista “alternativa” konfesionalnom Vjeronauku.
Nastavno na gore navedeno ukazujemo na nekoliko problema koji se nameću uvođenjem novonajavljenog predmeta.
1. Predmet koji se ovdje nudi pod nazivom Kritičko mišljenje, ne percipiramo kao alternativu nijednom predmetu pa tako ni Vjeronauku jer je gradivo istog sadržano i primjenjuje se u svim predmetima te ga, kao brojni kolege iz drugih predmeta, smatramo nepotrebnim kao samostalni nastavni predmet.
2. Obzirom da se kao glavni uzrok uvođenja alternative Vjeronauku navodi problem “sjedenja na hodnicima” učenika koji ne pohađaju Vjeronauk za vrijeme održavanja nastave istog, postavlja se pitanje organizacije održavanja novog navedenog predmeta. Mora biti istovremeno u satnici. Koliko je to izvedivo u praksi glede prostornih, kadrovskih i satničkih uvjeta, vrlo je upitno.
3. Uvođenjem predmeta koji je sadržajno potpuno drugačiji od Vjeronauka te time i možebitno zanimljiv učenicima i roditeljima djece koja pohađaju Vjeronauk, navedeni učenici stavljeni su u diskriminatorni položaj jer im se uskraćuje pravo slušanja novonajavljenog predmeta.
4. Uvođenjem novog izbornog predmeta koji se “mora” birati ukida se svaka izbornost kako Vjeronauku, tako i novom predmetu, jer ne postoji izbor neodabira nijednog od ova dva predmeta.
5. Novonajavljeni predmet, prema najavama, moći će predavati svi učitelji iz društveno-humanističkih predmeta, osim vjeroučitelja. Ovdje su vjeroučitelji kao prosvjetni djelatnici sa završenim filozofsko-humanističkim studijima, stavljeni u diskriminatoran položaj jer ih se apriori, bez argumentiranih razloga, isključuje iz mogućnosti predavanja novonajavljenog predmeta.
U nadi pozitivnih rješenja navedenih problema, na zadovoljstvo svih uključenih, radujemo se i nudimo suradnju u rješavanju istih. Udruga vjeroučitelja Ohrabrenje